CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

07 November 2008

MENTOR KESAYANGANKU

AL-IMAM SHEIKH DR YUSOF AL-QARADHAWI

Oleh : ibn Jihad


BIODATA

  • Yusuf bin Abdullah bin Ali bin Yusuf.
  • Dilahirkan di desa Shafat al-Turab, Mahallah al-Kubra Negeri Gharbiah, Mesir.
  • 9 September 1926 bersamaan 1344H.
  • Al-Qaradhawi merupakan nama keluarganya.
  • Diambil dari sebuah daerah yang bernama al-Qardhah.
  • Di kampungnya terletak makam sahabat nabi yang meninggal di Mesir iaitu Abdullah bin Harith bin Juz al-Zubaidi.
  • merupakan seorang pemikir, sarjana dan intelek komtemporari.
  • bapanya bekerja sebagai petani dan keluarga sebelah ibunya bekerja sebagai peniaga.

PENDIDIKAN


  • §5 tahun, Yusuf telah dihantar ke kuttab di kampungnya untuk menghafaz al-Quran.
  • §7 tahun, beliau memasuki sekolah rendah (Madrasah Ilzamiyyah).
  • §Sejak kecil lagi mendapat pendidikan secara formal melalui sekolah kerajaan di sebelah pagi dan pendidikan agama (al-Kuttab) di sebelah petang.
  • 10 tahun, dapat menamatkan hafalan al-Quran sepenuhnya bersama pelajaran hukum-hukum tawjid.
  • Bercita-cita untuk belajar di al-Azhar dan menjadi salah seorang daripada ulamaknya.
  • Terpengaruh dengan ulamak al-Azhar di kampungnya seperti Syeikh Ahmad Muhammad Saqar, Syeikh Ahmad Abdullah, Syeikh Ahmad Battah dan Syeikh Abdul Mutalib Battah.
  • §Tamat di Madrasah Ilzamiyyah, beliau melanjutkan pelajaran ke Maahad Rendah Tanta (Madrasah Ibtida’ittah) selama 4 tahun.
  • §Di Maahad Menengah (Madrasah Thanawiyyah) selama 5 tahun.
  • §Tamat Maahad Tanta, beliau melanjutkan pelajaran ke Universiti al-Azhar.
  • §Tahun 1952/1953, beliau berjaya menyelesaikan kuliah di Fakulti Usuluddin.
  • §Tahun 1957, beliau menyambung pelajaran ke Akademi Kajian Bahasa Arab Tinggi yang dikelolakan oleh Liga Arab sehingga memperolehi diploma Bahasa Arab dan Sastera.
  • §Tahun 1960, Mendaftar calon ijazah tinggi di Fakulti Usuluddin dalam bidang tafsir dan hadith sehingga tamat pengajian.
  • Tahun 1973, beliau berhasil memperolehi ijazah Ph.d dalam fiqh al-Zakat.

SUMBANGAN

Karya
  • §Mengarang hampir 100 buah buku dalam pelbagai bidang keilmuan Islam terutama dalam bidang sosial, dakwah dan pengajian Islam antaranya:
Ø >Al-Halal wa al-Haram fi al-Islam
Ø >Fiqh al-Zakat
Ø >Al-Aql wa al-Ilm fi al-Quran
Ø >Wujud Allah
Ø >Thaqafat al-Da’iyyah
Ø >Al-Hulul al-Mustwaradah wa
>Kayfa janat ‘ala Ummaatina
Ø >Al-Imam al-Ghazali bayn Madihi wa Naqidihi


METOD PEMIKIRAN

1.Al-Quran

Menjadikan al-Quran sebagai sumber utama dalam pemikiran, tulisan sama ada dalam bidang fatwa dan dakwah. Perkara ini jelas dalam bukunya seperti al-Halal wa al-Haram fi al-Islam, al-fatawa al-Mu’asarah dan Fiqh al-awlawiyyat.

2.Al-sunnah

§Beliau sentiasa mengambil hujah-hujah serta dalil-dalil dari al-sunnah dalam menerangkan makna-makna al-Quran.

Sebagai contoh fatwa yang membolehkan seseorng itu bersembahyang dalam gereja jika tidak ada tempat yang lain berdasarkan hadith
Nabi yang menyebutkan bahawa Allah menjadikan bumi ini masjid dan bersih. Sekiranya umat aku ingin mengerjakan solat, maka boleh dilakukannya.

3.Kisah-Kisah Sejarah

Beliau sering kali membawa contoh-contoh sejarah ketamadunan manusia khususnya ketamdunan Islam.

Sebagai contoh kisah Qarun yang melampaui batas dan melakukan kezaliman kepada kaum dn tidak bersyukur atas kurniaan Allah.


4.Ilmu-Ilmu Agama dan Ilmu-Ilmu Kemanusian

Dalam bukunya Thaqafah al-Da’iyyah, al-Qaradawi telah menyebutkan keperluan pendakwah menguasai ilmu-ilmu Islam, ilmu sejarah, ilmu kemanusiaan, ilmu kesusasteraan dan bahasa.


5.Realiti dan Keutamaan

§al-Qaradawi sentiasa melihat realiti dan keutamaan dalam menyampaikan dakwahnya. Dalam mengemukakan sesuatu isu, beliau akan melihat keutamaannya. Dalam mukadimah buku al-‘Aql wa al-‘ilm, beliau menjelskan sebab beliau menangguhkan buku-buku yang berkaitan dengan tafsir bertema dan lebih menumpulan mengenai isu-isu semasa yang merupakan lebih utama ditulis pada waktu itu.

"Beliau menggabungkan kelima-lima metode tersebut(SPB4L) dalam menyampaikan dakwah sehingga dapat membentuk pemikiran yang bernas dalam menyelesaikan permasalahan ummah kini dengan pendekatan yang mudah. Kelima-lima unsur ini terpancar dari nilai-nilai asas syariah Islam."

Sistem Pemikiran Bersepadu:
Luhur
Lahir
Logik
Literal
(manusia dilihat dari sistem Pemikiran Saintifik Islam)

Wallah'alam...

(Paparan ini merupakan kajian ilmiah saya dengan sahabat saya iaitu Saudara Nizam Mohd Aziz)
§

0 ulasan: